Ingat lagi hero ALi Setan?

“Waktu itu saya baru balik dari pub, jadi apabila buka TV ada
siaran terjemahan al-Quran dan doa tutup siaran.  Masa itu saya perhati
terjemahan tersebut dan saya rasa Allah hebat.  Saya terus memuji Allah,
tapi cakap Inggerislah (ketawa)”AZMIL MUSTAFA (bekas Pelakon Filem ‘Ali
Setan’).

BERSEMUKA bekas pelakon ‘Ali Setan’, Haji Mohd Azmil Dato’
Mustapha, bagai tidak percaya bahawa watak nakal dalam filem tersebut telah
berubah sama sekali. Berjubah putih, berjanggut, riak wajahnya cukup
menggambarkan ketenangan dikecapinya. Berbual dengannya seolah-olah
mendengar ceramah, yang kini menjadi rutin hariannya.  Ikuti temu bual
wartawan Harakah, ANIS NAZRI dengan Azmil, di kediamannya di Shah Alam
baru-baru ini.

HARAKAH : Bila mula berubah dan berhenti berlakon?

AZMIL: Saya berhenti berlakon tahun 1998. Tapi baru-baru ini,
saya berlakon filem Puteri Gunung Ledang (PGL) kerana ditawarkan oleh Tiara
Jacquelina. Lagipun watak yang diberikan sebagai seorang pendakwah. Itupun
saya berat nak terima. Saya bagi 10 syarat yang remeh supaya saya tidak
berkata tidak. Nak dijadikan cerita, mereka terima syarat saya, jadi saya
tiada pilihan. Sedangkan saya rasa, orang lain tak akan setuju syarat-syarat

saya itu. Saya buat kajian tentang watak itu. Memang dia pendakwah serta
banyak mengislamkan orang di Nusantara.

Apa pendorong kepada perubahan?

Semuanya kerana Allah. Ia jadi sekelip mata.  Saya suka buat
perbandingan macam main bola sepak.  Main bola sepak ni, 90 minit.  Tapi
dalam seminit ketika masa tambahan itu, macam-macam boleh jadi.  Keputusan
boleh berubah daripada 0-0 kepada 1-0.  Saya juga macam itu, dalam sekelip
mata berubah. Saya bermula dengan memuji Allah.  Saya puji dengan ikhlas
walaupun waktu itu saya jahil.  Saya masih ingat, tahun 1979. Kebetulan masa

itu saya masih jahil. Perkara pertama yang saya lakukan apabila sampai
rumah, buka TV.  Waktu itu saya baru balik dari pub, jadi apabila buka TV
ada siaran terjemahan al-Quran dan doa tutup siaran.  Masa itu saya perhati
terjemahan tersebut dan saya rasa Allah hebat.  Saya terus memuji Allah,
tapi cakap Inggerislah (ketawa).  Wow!  Allah is ‘great’! Macam-macam la
keluar dari mulut saya.  Akhirnya, ia menjadi amalan saya.  Setiap malam
saya mesti tengok siaran tu.  Kalau keluar malam pun, saya akan bergegas
balik sebab nak kejar siaran itu.

Apa reaksi rakan-rakan ketika itu?

Kawan-kawan saya terkejut. Tapi waktu itu saya belum berubah
sepenuhnya.  Jadi kawan-kawan selalu perli saya.  Macam-macam la mereka
kata…kepala senget, nak tengok Quran.  Lebih kurang gitulah (ketawa).
Lepas pada itu, saya jumpa seorang ustaz dan diajar cara untuk bertaubat.
Saya buat taubat nasuha.  Saya dalami agama, belajar sembahyang. Saya memang

tak tahu lansung sembahyang ni. Baca Quran merangkak-rangkak. Baca Fatihah
pun, buka buku lagi…itupun tulisan rumi. Tapi saya istiqamah. Lama-lama ia

makin meningkat. Saya ingat lagi dulu saya baca surah Yassin ambil masa dua
jam. Lepas solat Subuh, saya mula baca. Apabila habis sedar-sedar dah pukul
8.30 pagi. Gara-gara baca merangkak la ni. Umur dekat 30 tahun, baru saya
hafal al-Fatihah. Alhamdulillah, sekarang dah okey.

Masih membaca?

Sekarang masih membaca. Saya penuhi masa dengan membaca al-Quran.

Saya dah tingalkan dunia seronok-seronok ni.  Saya dah banyak buang masa
waktu muda dulu.
Saya suka berseronok, jadi saya nak tebus semuanya.

Berubah secara drastik, atau ‘slowly’?

Dulu saya belajar di negara orang kafir, hidup mengikut budaya
kafir.  Apabila saya dah mendekati Allah, baru saya tahu apa yang saya buat
selama ni salah. Sebab tu saya tinggal terus, bukan ‘slowly’. Saya tak boleh

‘slowly’.  Kalau ‘slowly’, saya tak tahu saya sempat atau tidak.  Kita tak
tahu bila kita mati.  Apabila dah timbul kesedaran, buang terus zaman lampau

kita, jangan ada rasa cinta pada kehidupan lama kita yang sesat.

Hubungan dengan rakan-rakan hiburan?

Saya berhenti terus, tak keluar langsung. Putus hubungan dengan
kawan-kawan dalam dunia hiburan. ‘Member’ baik pun saya tak jumpa atau
hubungi. Kalau jumpa setahun sekali waktu raya pun dah cukup baik.
Kadang-kadang tak jumpa pun sebab bagi saya, kalau saya masih terus bersama
dengan mereka tak mustahil saya akan kembali semula. Jadi saya ambil
keputusan tinggal semuanya.

Dah berani keluar berjumpa orang?

Sekarang dah berani. Dulu memang langsung tak keluar sebab takut
terpengaruh.  Pengaruh syaitan ni kuat.  Setakat ni, pengaruh jahat selalu
menang berbanding pengaruh baik.

Perkembangan terkini setelah meninggalkan dunia lakonan?

Sejak setahun kebelakangan ini saya banyak menerima jemputan
untuk berceramah, dan lebih kerap dua, tiga bulan kebelakangan ini. Saya
tidak membuat sebarang pekerjaan lain kerana sudah tak sempat.

Selain berceramah?

Saya sedang membuat perancangan untuk ke Syria, menuntut ilmu.
Sebelum itu, saya buat solat hajat untuk memilih mana-mana destinasi.
Kemudian saya diilhamkan untuk ke Syria dan Yaman. Jadi, saya pilih Yaman.
Kebetulan saya berjumpa dengan seorang ustaz yang mengatakan kita kena buat
istikharah jika mempunyai pilihan. Jadi saya pun buat istikharah, dapat
petunjuk ke Syria. Empat kali istikharah, masih diilhamkan Syria. Jadi, saya

buat keputusan ke Syria. Dua tahun lepas saya berpeluang ke Syria, dapat
rasa satu ikatan istimewa berada di sana. Balik dari sana, saya ditawarkan
membuat rumah anak yatim, yang mengambil masa setahun untuk ditubuhkan. Tapi

akhirnya saya tarik diri kerana cara saya dan rakan kongsi berbeza, kerana
dia berasal dari England dan tak izinkan saya berceramah. Jadi, saya ambil
keputusan tarik diri daripada bergaduh.

Pernah bisnes sebelum ni?

Macam-macam bisnes saya buat.  Rugi juta-juta. Pertama, mungkin
Allah tak izinkan.  Saya juga muhasabah diri.  Yang saya ingat, saya pernah
kata…kalau ada duit, saya buat segalanya. Saya jual barang keperluan
agama, seperti tasbih, sejadah, buku-buku agama, kaligrafi Arab. Tapi saya
tak sebut ‘kalau Allah izinkan…’ Agaknya sebab itulah bisnes saya tak
berjaya.  Adalah hikmahnya dan setakat ni saya nampak rezeki saya pada
ceramah.

Perasaan setelah meninggalkan dunia hiburan dan berkecimpung
dalam dakwah?

Ketenangan yang saya rasa tak dapat nak diceritakan.  Tak boleh
nak nilai. Tak boleh nak dibandingkan dengan duit yang dulunya saya pegang
juta-juta.  Duit boleh habis, tapi ketenangan yang saya rasa sekarang, saya
tak mahu jual biarpun orang bayar berjuta-juta. Saya juga rasa satu
perkembangan yang sangat baik bagi saya ialah apabila saya berceramah ni,
ilmu saya bertambah. Saya membaca, tanya ustaz-ustaz kerana saya bukan latar

belakang agama. Jadi, saya lebih mengenali Allah sejak berceramah ni.
Alhamdulillah, sambutan orang terhadap ceramah saya pun bagus.
Maklumlah, ‘setan’ datang ceramah. Kalau ulama ceramah, tak ramai datang.
Tarikan setan memang kuat (ketawa).

Topik apa yang selalu disebut ketika berceramah?

Kalau berceramah, saya lebih suka mengingatkan diri saya dan umat

Islam lain supaya membangunkan semula Islam, kerana hari ini pemikiran dan
seluruh kehidupan kita dijajah oleh orang kafir. Islam tiada sempadan, hanya

orang kafir yang meletakkan sempadan dan jajahan, dan kemudiannya kita ikut.

Orang kafir dah kuasai minda kita, kehidupan kita, hingga orang Islam hari
ini melakukan perkara yang menjauhi diri daripada Allah. Tetapi semuanya
dalam keadaan tidak sedar kerana sudah biasa ikut hukum orang kafir hingga
tak rasa besalah langgar perintah Allah. Hukum Allah ni kena ikut setiap
masa, bukan dalam solat semata-mata.  Kadang tu, dalam solat je ikut Allah,
lepas solat ikut balik cara kafir.  Itu kesedaran yang perlu ditimbulkan
untuk umat Islam.

Banyak menerima jemputan, selain PAS?

Saya dapat jemputan daipada RTM, buat rakaman dengan Pahang FM.
Juga buat untuk jabatan agama Islam.  Saya tidak mengehadkan kerana saya
buat kerana Allah Taala, jadi tiada kompromi tentang itu. Bagi saya,
memasuki pilihan raya ni satu kompromi, bagi sayalah. Kalau nak kuasa, minta

pada Allah. Bukan minta pada sistem yang disediakan orang kafir. Bagi
sayalah…(ketawa).Pilihan raya itu sistem orang kafir yang kita ikut.  Lagi

pun, jelas berlaku dalam negara yang amalkan politik, apabila parti Islam
menang, mereka tetap tidak dapat berkuasa.  Perkara ini berlaku di Algeria,
Maghribi, Turki, Lubnan, Palestin.  Hamas memang pun masih tak boleh
berkuasa.  Sistem orang kafir ni tak akan bagi Islam ambil kuasa.

Pernah terima tentangan sejak berdakwah?

Apabila saya bercakap agak lantang, ada orang yang labelkan saya
ekstrim. Pernah suatu ketika dulu, mikrofon masjid ditutup apabila saya
bercakap lantang. Ini orang-orang yang taat pada perlembagaan negara
berbanding perlembagaan Allah. Perlembagaan itu perlembagaan kafir Lord
Reid. Saya pegang kukuh, taat pada pemerintah selagi dia tidak melanggar
hukum Allah.  Kalau dah langgar, tak perlu lagi kita taat padanya

Cenderung pada politik?

Saya tidak bercakap atas dasar politik.  Saya bercakp atas dasar
Allah, ke jalan Allah.  Bagi saya, Umno, PAS, KeADILan ni macam satu pasukan

bola sepak. Umno sebagai Manchester United, PAS Chelsea, ADIL Liverpool.
Padangnya sama…stadium.  Pengadil sama, SPR. Sebab itu, saya pilih
bercakap atas dasar agama semata-mata.

Bagaimana melihat umat Islam hari ini?

Saya sedih sebenarnya melihat orang Islam bergaduh, atau
berselisih pandangan sesama Islam. Soal kecil pasal wajib baca qunut, ada
yang kata sunat, tangan perlu letak di perut, wajar letak di dada.
Benda-benda macam itu. Kita sesama Islam pertikai…tapi dalam masa sama
biarkan saja orang kafir buat sesuka hati. Sedangkan merekalah (kafir) yang
perlu kita musuhi.  Kita ni terlalu banyak kelemahan.  Dari segi kehidupan.
Begitu juga bahasa.  Dulu kita guna bahasa Arab sebagai bahasa sandaran
seperti ilmu, khabar, akhlak, warta, Isnin, Selasa.  Sekarang dah jadi
integrasi, dominasi, automobil…semua ni dari bahasa Inggeris. Kita jadi
makin jauh dengan Allah.  Ada orang baca Quran, bertajwid, berlagu tapi tak
tahu makna.  Apa semuanya tu?  Kita tak boleh ambil Islam ni secebis sana,
secebis sini.  Kena ambil seluruhnya.

Soal keluarga. Menjadi bapa tunggal. Kisah di sebaliknya?

Saya berkahwin dua kali.  Pertama, bercerai kerana tak boleh
terima saya sebagai hak masyarakat.  Jadi artis ni, kita jadi hak orang
ramai. Jadi, dia tak boleh terima keadaan itu.  Bertahan lima tahun saja.
Ada anak perempuan seorang, dah umur 21 tahun.  Saya jarang jumpa anak saya
tu, sebab mak dia tak bagi jumpa.  Tak apalah, saya reda.  Kuasa Allah, dia
masuk UiTM, dekat la untuk saya jumpa.

Dia tak nak duduk sekali?

Ada sekali nak duduk dengan saya.  Saya tak kisah, tapi saya bagi

syarat.  Suruh pakai tudung, sembahyang. Sehari lepas itu, dia balik semula
ke rumah mak dia. Tak tahan agaknya (ketawa). Ada kawan-kawan kata saya
keras.  Saya terpaksa keras sebab kalau tak keras, ia boleh merosakkan semua

yang saya dah mulakan.  Saya tak sanggup nak ambil risiko tersebut.  Orang
sekarang lebih sayang harta daripada keluarga.  Tak berani nak tegur anak.
Sayang tak bertempat. Anak-anak semua bawah jagaan saya. Dulu saya bagi
anak-anak ke rumah mak mereka.  Tapi masalah sekarang, apabila balik dari
rumah mak mereka, anak saya dah tak pakai tudung.  Tanya pasal sembahyang,
adalah buat sekali sembahyang.  Saya fikir tak boleh jadi macam ni.  Jadi,
sekarang dah tak pergi lagi ke rumah mak mereka.  Saya izinkan mereka jumpa
di ‘club house’, di kawasan rumah ni saja. Mujur waktu bercerai dulu saya
letak syarat-syarat supaya jaga syarak kalau nak terus berhubung dengan
anak-anak.  Jadi saya ada hak untuk menyekat.

Perancangan masa depan?

Pertama saya nak belajar bahasa Arab di Syria, sebab ada satu
tempat tu berjaya mengajar orang kafir berbahasa Arab dalam masa tiga bulan.

Saya dah cuba kat sini, tapi tak menjadi.  Yelah, dalam kelas cakap Arab,
keluar kelas cakap Melayu balik.  Mana nak jadi.  Saya cadang lepas raya,
itupun bergantung kepada kewangan.  Mungkin setahun di sana dan saya akan
bawa anak-anak saya semua ke sana.  Kenapa? Sebab saya nak bantu mereka
mendapat pendidikan yang lebih baik dan lebih awal daripada saya.  Saya nak
mudahkan mereka.  Tak mahu mereka jadi macam saya.

Mungkin mahu menamatkan zaman duda?

Saya rasa perlu kerana dah tak cukup masa nak tumpu pada keluarga

berbanding dulu.  Saya dah banyak keluar sekarang, kasihan pada anak-anak
selalu ditinggalkan. Tapi calon tak ada lagi…(ketawa)

2 Responses to Ingat lagi hero ALi Setan?

  1. ishaq bin ismail berkata:

    saya ingin mgeluarkan sedikit pandangan iaitu takkan nak ceramah je…sponsor takder ker??? (ketawa)…….datanglah lihat kami yang baru nak hidup ni….
    kesian ummi saya 20 tahun berjuang untuk agama , tapi dengan berbekalkan keyakinan ,ummi saya berjaya bertahan walaupun pernah diganggu oleh badan2 t’tentu… (fham2 je la)

    di dlm dunia yg fana’ ini,tiada kuasa yg boleh menandingi hebatnya KUASA ALLAH S.W.T………maka dgn izin ALLAH S.W.T juga kami msih kekal disini…duit b’juta2 takkan nk pergi syria dgn yaman je (ketawa) takkan taknak ziarah dan melabur sedikit dekat kami (huhuu)😦 …….. ALLAHUAKBAR!!!!!!!!!! HIDUP ABG. AZMIL……….doa dari kami anak2 KAFA NURUL TAQWA semoga hidup abg. azmil sekeluarga sentiasa diberkati dan dirahmati serta sentiasa dlm keredhaan ALLAH S.W.T semasa b’dakwah dan mempelajari ilmu ALLAH S.W.T………..lepas tu jgn lupa ajar kami disini (ketawa)…..

  2. kak zai berkata:

    Salam.
    Bagaimana nak contact en.azmil, rasa tertarik nak jemput dia ceramah dalam program remaja, dia boleh konsi pengalamannya dngn anak2 remaja sbg pengajaran.
    harap dpt bantu.
    t.kasih

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: